Det blev pyspunka i tofflorna igen

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Återigen blir jag besviken på kommunens personalpolitik, i detta fallet Välfärdsnämndens.

Anders Ramstrand levererade ett stycke text (FB) där det mest kom bara luft ur munnen. En pyspunka av dålig bortförklaring.

Som manlig arbetare i det jämlika Sverige så anser jag att det är skamligt. Jag har alltid fått arbetskläder.

Tänker man på personalen så ger man dom ett set arbetskläder. Jobbar de dessutom för att bistå samhället och välfärden så borde det vara en självklarhet. Skyll inte bara på paragrafer ni hittat hos arbetsmiljöverket där ni kan gömma era dumma beslut bakom deras allra ”lägst” ställda arbetsmiljökrav. Bryr man sig om sin personal så fixar man arbetskläder eller ersätter godkända skoinköp mot uppvisande av kvitto.

Visserligen är det en minoritet av landets kommuner som anser att personalen är viktig, men varför ska inte Söderhamn kunna steppa upp och visa lite föredömlighet.

Det är en väsentlig del av personalvården att se till att de inom vården slipper gå i egna skor och kläder på arbetet. Vård och skolpersonal är samhällets viktigaste resurser. Dessutom är de verksamma i ett yrke där man riskerar att få kläder och skor nedsmutsade.

Samtidigt så är det alltid dessa människor som jobbar i dessa yrken som behandlas sämst och missgynnas mest på arbetsmarknaden. (Minns även debaclet med förskolepersonalens kläder för många år sen).

Så dåliga bortförklaringar… dessutom är det bevisat att riktiga arbetsskor med rejäl sula och väl anpassad innersula motverkar och förebygger belastningsskador på fötter, rygg, höft och knäleder. Går man en hel dag varje dag fem dagar i veckan med dåligt anpassade skor, på hårda golv så får man ont.

Visa mig den text där arbetsmiljöverket säger emot mig där. Skofrågan bör avgörs av vad vi går på för golv, hur mycket slitage det ger på fötter, knän, höfter och ryggar. Det arbetsmiljöverket säger i sin utredning är att det ”inte är bevisat att det eliminerar belastningsskador helt”. Nej! Men med avbelastning så håller kroppen längre.

Förebygga, förebygga och återigen förebygga. Det är huvudprincipen för att minimera alla arbets- och belastningsskador.

Vi lever väl inte i ett samhälle där välfärdens bärande arbetare ska behandlas som ”statare”. När ska kommunen börja se personalen som ”människor” och prioritera rätt

Benneth Thyr, Landsbygdspartiet oberoende Söderhamn

Similar Posts

  • Fackeltåg för våra husdjur 12/11

    Lördag 12 november är det dags för årets fackeltåg, en eld för våra hundar, vår boskap och ett liv på landsbygden. Landsbygdspartiet oberoendes lokalföreningar arrangerar fackeltågen i   Uppsala,  Nora och Ockelbo    (mer om Ockelbotåget) Fackeltåg anordnas även i bl.a. Mora  och  Torsby.   Läs mera på arrangemangets Huvudsida  och Folkaktionens sida. Arrangemangen ägs inte av…

  • Konferensresultat – Förvalta naturresurser lokalt

    Claes Littorin, Tjern Inga Wall och Magnus Malmsten deltog som representanter för LPo i konferensen ”Lokal förvaltning av naturresurser” i Riksdagen våren 2015. En arbetsgrupp har nu gjort en sammanfattning – 10 politiska förslag – som publicerats på Svenska Dagbladets debattsida. Du kan läsa debattartikeln här https://www.svd.se/forvalta-naturresurser-pa-lokal-niva/om/debatt   eller ladda ner denna pdf   ”Förvalta naturresurser på…

  • Kronobergs län startar 29/1!

    Nu startar Landsbygdspartiet oberoende ett länsförbund i Kronobergs län. Välkommen till bildande och informationsmöte söndag den 29 januari 2017 kl 18.00 VÄRENDSSALEN på IOGT-NTO i Växjö Vattentorget 1, 352 34 Växjö https://goo.gl/maps/p1GsEZ8dsu72 Kom och träffa likasinnade smålänningar och andra, samt Landsbygdspartiets ordförande Erika Sörengård! Vi börjar med en övergripande information. – Historik – ideologi och…

  • Partiprogram 2018

    Partiprogram 2018  är nu utlagt! Partiprogrammet beskriver partiets inställning till olika frågor och fastställs årligen vid ordinarie landsbygdsmöte. Denna version utgår från det partiprogram som fastställdes vid Landsbygdsmötet i Östersund 24-25/3 2018. Programmet har därefter kompletterats utifrån de motioner och propositioner som antogs under mötet i Östersund och höstmötet i Kolmården 11/11 2017.    

  • Upprorsartiklar

    Instagram #landsbygdsupproret Youtube – här kommer det väl att fyllas på! Expressen – Lång traktorkortege stoppar trafiken på E4 Aftonbladet – Bönderna i uppror: ”Landsbygden försvinner” Dagens Nyheter – Bönder i landsomfattande protest Dagens Nyheter  –  Blog  Lantbrukaren om Miljöpartiet: ”Syltryggar och broccoliterrorister” Guteinfo.com Vimmerby Tidning ATL –  Landsbygdsprotesterna har brakat igång ATL 2016-03-26  ”Vi…